La Xarxa Local de Municipis Gironins està obligada a verificar la identitat dels interessats en els diferents procediments administratius mitjançant la comprovació del seu nom i cognoms o la denominació o raó social, segons correspongui, que consti al document nacional d'identitat o document identificatiu equivalent.
En alguns dels tràmits habilitats a la Seu Electrònica de XALOC també serà necessari que els interessats disposin d'un sistema de signatura electrònica que els permeti, a més d'identificar-se, acreditar l'expressió de la seva voluntat i el seu consentiment, així com la inalterabilitat dels documents. L'ús obligatori de la signatura electrònica només serà requerit en aquells tràmits en què es presentin sol·licituds, declaracions responsables o comunicacions prèvies, s'interposin recursos, es desisteixi d'accions o es renunciï a drets.
El certificat digital és un identificador digital que garanteix la identitat de les persones físiques i jurídiques a Internet, assegura la seguretat, integritat i confidencialitat de les operacions realitzades, i permet signar documents electrònics i formularis web.
Es poden utilitzar per tramitar en qualsevol administració pública: ajuntament, Generalitat de Catalunya, administració estatal... que disposi de Seu electrònica amb la possibilitat de realitzar tràmits en línia.
Els sistemes d'identificació i certificats digitals admesos per XALOC en els tràmits i gestions són els que accepta el servei VÀLid del Consorci AOC:
D'acord amb allò que estableix l'article 24 de la llei 15/2014 de 12 de setembre, de racionalització del sector públic i altres mesures de reforma administrativa, les administracions públiques hauran d'admetre tots els certificats reconeguts inclosos a la "Llista de confiança de prestadors de serveis de certificació (TSL) establerts a Espanya, publicada a la Seu electrònica del Ministerio de Industria, Energía y Turismo".
Així, tots aquells ciutadans que disposin de sistemes d'identificació i certificats digitals admesos pel servei VALid del Consorci AOC podran utilitzar-los per relacionar-se electrònicament amb XALOC, tant com a sistema d'identificació, com de signatura electrònica, d'acord amb allò que estableix l'article 10 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre de procediment administratiu comú, així com el propi Reglament (UE) 910/2014 del Parlament Europeu i del Consell, del 23 de juliol de 2014, relatiu a la identificació i els serveis de confiança per les transaccions electròniques en el mercat interior.
Les gestions per a l'obtenció d'un certificat digital s'han de realitzar davant d'una autoritat de certificació.
A qualsevol de les següents entitats de Registre d'idCAT:
Per internet: a través del web www.idcat.cat. En aquesta pàgina trobareu un formulari que us permetrà introduir les dades necessàries per obtenir la identitat digital. Un cop introduïdes les dades, s'emmagatzema la petició per tal que pugui ser validada per qualsevol de les entitats de registre idCAT.
Presencialment: presentant-se directament a qualsevol de les entitats de registre idCAT.
Per internet: si disposeu de certificat digital, de targeta sanitària individual del CatSalut o de la targeta de MUFACE podeu obtenir, al moment, un identificador idCAT Mòbil, accedint a https://idcatmobil.seu.cat.
Presencialment: presentant-se directament a qualsevol de les entitats de registre idCat Mòbil.
A altres organismes:
Per obtenir més informació sobre aquests certificats, accediu a les diferents pàgines web mitjançant els enllaços corresponents.
També reconeix com a pròpies i integrants de la Seu electrònica, tot i no estar dins els seus dominis, les següents adreces i els corresponents certificats:
Amb aquest segell s'efectuen les següents actuacions administratives automatitzades:
Aquest segell, emès a nom del Consorci AOC, s'utilitza en la prestació de serveis d'administració electrònica per part del Consorci Administració Oberta de Catalunya a XALOC. Es tracta de serveis com: emissió d'evidències de notificació electrònica (eNotum), generació de còpies autèntiques (Còpia) i emissió del justificant de presentació en el Registre Auxiliar de XALOC (EACAT).
Aquest segell, emès a nom de XALOC, s'utilitza en la prestació de serveis d'administració electrònica per part del Consorci Administració Oberta de Catalunya a XALOC. Es tracta de serveis com: emissió de la diligència de publicació al tauler electrònic (eTauler) i consultes d'informació entre administracions (Via Oberta).
Segons el que estableix l'article 11 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s’aprova el Reglament d’actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, tota seu electrònica disposarà de la relació dels sistemes d’identificació i signatura electrònica que s’admetin o s’utilitzin, així com un sistema de verificació dels certificats de la seu electrònica i dels segells electrònics dels òrgans, organismes públics o entitats de dret públic que comprengui la seu electrònica o seu electrònica associada.
Per a això, el Consorci AOC ofereix l'aplicació web SignaSuite, a través de la qual es podrà verificar, entre d'altres opcions, la validesa del certificat de la Seu Electrònica de XALOC.
Els certificats de seu electrònica tenen la finalitat d'assegurar que les relacions dels ciutadans es realitzen a través d'un canal segur i d'una oficina pública reconeguda que no permeten la intrusió malintencionada de terceres persones.
El Govern espanyol ofereix l'eina següent per a la validació de certificats i signatures: https://valide.redsara.es